
Sisa István: 
 

MAGYARORSZÁG TORZ TÜKRE A VILÁGBAN 
 
 

Szerkesztette: Simon András 
1994 
 

 
A Magyar Hírlap tudósítója, Lukácsy András 1991 április 6.-i az 48-as forradalomi 
Nemzetırség egykori parancsnokával, Kírály Bélával készült interjúja bevezetésében 
a következıket írta:  "Mikor Kanadában jártam, az ottawai Carlton Egyetem 
könyvtárában lehivtam magam számára a magyar történelemre vonatkozó könyvek 
listáját a katalógusteremben. Az eredmény megsemmisítı volt: Kaptam tiz címet, 
ezek közül a fele a század elejérıl való elavult anyag, a maradék fele ötvenes 
évekbeni történelemhamisítás, és talán két három angolra forditott kötet volt, melyre 
azt mondhattam volna: hiteles. A kísérletet megismételtem másutt is: Párizsban, 
Münchenben, és a tapasztalataim nem voltak jobbak. Ekkor jutottam arra a 
megállapításra, hogy milyen rosszul vagyunk képviselve a külföldi történeti 
írodalomban s hogy helyzetünk a világban azért ilyen hátrányos, mert nem ismernek 
bennünket. A közép-kelet-európai szomszéd országok sokkal elıbbre járnak, hiszen 
ık már a század elejétıl megkezdték nemzeti törekvéseik külföldi propagálását. A 
tankönyvek és népszerősítı munkák az ı tervszerüen szétterített alapkönyveikre 
épültek. S most olyan hátrányban vagyunk, melynek behozásához hosszú évekre lesz 
szükség. 
„Hajmeresztı hallanom amit mond" – válaszolta Kírály Béla - "mert én is megéltem 
ugyanezt a sokkot. Amikor Amerikában doktori disszertációmat írtam, már akkor 
borús lettem amiatt, hogy olyan kevés angol nyelven a hiteles publikáció 
Magyarországról." 
 
Indiána állami egyetemének, a Purdue University-nek hatalmas könyvtárában Bethlen 
Ferenc 1960-ban végzett felmérése szerint a Magyarország történelmével foglalkozó 
könyvek nyolcvan százaléka határozottan magyarellenes volt. 
 
Az Egyesült Államok iskoláiban referenciaként használt World Book Encyclopedia 
1990-es kiadásában a Magyarországról szóló részt egy szláv történész, Janusz 
Bugajski írta. Ugyanakkor a szomszédállamok történelmének megírását onnan 
származó szakértıkre bízták. Az eredmény elképzelhetı. Mondani sem kell, hogy 
magyar kisebbségekrıl egy szó sincsen. A neves magyarokról szóló címszavak 
jegyzéke elképzelhetetlen aránytalanságokat mutat. Például Houdini neve szerepel, 
de Hunyadi János, Széchenyi István nem. 
 
Komikumszámba hat, hogy egy Visit Hungary [Burke Publishing Company, 
London, 1985] címő könyv, mely történelmi összefoglalást is tartalmaz egy Julian 
Popescu nevő egyén írta. 
 



A világszerte ismert National Geographic Magazine által közzétett Európai Történelmi 
Atlasz-ban csak az van Magyarországról megemlítve, hogy a barbároknak tekintett 
magyarok a vikingekkel egyidıben inváziót vezettek Európa ellen a 10. században. [A 
20. század eseményei közül megemlíti Csehszlovákia megszállását a Szovjetunió 
által, de egyetlen szó sincs 1956-ról.] 
 
A National Geographic Picture Atlas [Képesalbum] ezeréves történelmünkrıl ennyit 
említ: "Mint-egy háromszázezer cigány él Magyarországon. Cigányzenészek 
dallamára indultak az ország seregei harcba; középkori kastélyok régi háborúk 
emlékeit idézik fel, melyet páncélba öltözött kírályok vezettek." 
 
A National Geographic Society eddig legnagyobb szabású kiadványában, The Cultural 
History of Mankind- [Az emberiség kultúrtörténete] - tárgymutatójában a címszó 
'Hungary' nem szerepel. 
 
Az egyik legismertebb amerikai kiadó, a Prentice Hall által kiadott,  H.W. Johnson 
által írt History of Art [A képzımővészetek története] monumentális albumban 
egyetlen magyar képzımővész sem szerepel; csak a külföldre kitelepedett Victor 
Vasarely [Vásárhelyi] nevét említik meg, aki absztrakt geometriai grafikában ért el 
hírnevet. 
 
Az atlantai Tupper and Love kiadó 1955-ben megjelent 448 oldalas albumában az 
Emberiség 1001 költeményét győjtötték össze. Ebbe csak egyetlen magyar verset 
tartottak érdemesnek besorolni: Ady Endre "Elillant évek szılıhegyén" címő 
költeményét. 
 
The World's Best Books [A világ legjobb könyvei] címő, a New York-i H. U. Wilson 
cég kiadásában megjelent győjteményben a "magyar" szellem alkotásait a sok ezer 
cím között csak tíz könyv képviseli. Közöttük Arthur Koestler hat könyvvel, aki 
Angliában nevelkedett és soha magyar könyvet nem írt, Paul Henry Lang: Music in 
Western Civilization címő könyve, melynek szerzıje magyar eredető amerikai író, aki 
szintén angolul írt. Az egyetlen valódi magyar mő Molnár Ferenc Liliom-ja. Két másik 
mővet említ a győjtemény a "magyar" szellem alkotásai között: "Nisinszky élete 
nejétıl Pulszky Romolától", valamint egy jelentéktelen angol nyelvő regényt, melynek 
szerzıje nem is magyar. 
 
A Book Review Digest [Válogatott könyvszemlék] 1981-es kiadásába, a sok ezer 
recenzió között csak öt "magyar" vonatkozású könyv került bele, mégpedig: Egy 
gyermekkönyv; egy otthoni vonalas tanulmány Ferge Zsuzsa tollából; Werbell Lost 
Hero-ja [Az eltőnt hıs] Wallenbergrıl; Braham kétkötetes opusa The Politics of 
Genocide: The Holocaust in Hungary címmel, és végül Bierman Righteous Gentile-je, 
szintén Wallenbergrıl. 
 
Franciaországban Pierre Chaunu 1966-ban kiadott A klasszikus Európa civilizációja 
címő könyve nem tud róla, hogy a renaissance, humanizmus vagy reformáció eljutott 
volna Magyarországra. A reformáció a kötetben közölt térkép szerint megállott 
Ausztria keleti határánál, és Magyarország nagyobb része a 16 - 18. században 
görög-orthodox vallású volt [476-480 old.] 



 
Emil G. Leonard A Protestantizmus Története címü 1960-ban megjelent kétkötetes 
mővében csak annyit olvashatunk, hogy a reformáció eszméi eljutottak 
Magyarországra is, de ott a protestantizmus mindvégig csak "rejtett, víz alatti szikla 
maradt" a másvallásúak tengerében. 
 
Az Associated Press 1992 január 12.-én kelt jelentésében Történészek felsorolják a 
kereszténység kulcs eseményeit cím alatt száz ilyen eseményt említ meg. Közöttük 
egyetlen magyar vonatkozású sincsen; 
Hunyadi nándorfehérvári diadalát a feledés fátyla borítja, úgyszintén a magyarság 
védıbástya szerepét is, mely szerepben magyarok hekatombái hullottak el. 
 
Jean Amsler Europe, a Visual History címő nagy munkájában Szent István kivételével 
magyar szent nem szerepel; a renaissanceból és a reformációból is kimaradunk. Sem 
Mátyás sem Erdély nincs megemlítve, viszont Prága fényképe és áradozó jellemzése 
után Buda képe alatt ez a szöveg: "Budapest, az Izlám pajzsa". 
 
Golo Mann világszerte ismert Wallenstein-rıl írt nagy biográfiája tudni véli, hogy 
Wallenstein ellenlábasa, Bocskai István Debrecen és Várad hercege volt, aki 
bosszúból ragadott fegyvert, mert Rudolf császár nem fogadta ıt s mert a császári 
udvarban szemtelen apródok megdobálták labdával. Mérgében azonnal hazasietett, 
szerzıdést kötött a nagyvezírrel, majd a magyarokat harcba hívta a szabadság és 
vallás védelmére. Bethlen Gáborról azt írja, hogy "ravasz, megbízhatatlan és gıgös 
zsarnok volt aki mindenkit rászedett, s akinek szavában nem lehetett megbízni." 
Bethlen, aki Erdélyben a "félig török" székelyeken uralkodott, magyar-szláv 
bírodalmat akart létrehozni, egy "félig protestáns, félig orthodox dáciai kírályságot." 
[Ezek az adatok a budapesti Historia egyik számában jelentek meg.] 
 
A neves amerikai író, William Manchester A World Lit Only by Fíre [Little, Brown & 
Co., 1992] címő, a középkori és renaissance gondolkodásról írott könyvében 
Magyarország csak három alkalommal kerül említésre, a tárgymutató címszavai alatt 
"Hungary" nem is szerepel. "Európa térképe 1519-ben" azt ábrázolja, hogy a 
Habsburg bírodalom keleti határa a Budát Szegeddel összekötı vonalra esik. 
 
Franciaországban íródott Renee Sedillot háromszáz oldalas Világtörténelme 
[Harcourt, Brace and Co.], mely két oldalt szentel a magyaroknak. Megemlíti, hogy 
vadságuk úgy maradt Európa emlékezetében mint a förtelem és a borzalom 
megnyilvánulásai; Hungarian, hongrois-ból lett a francia ogré szó [szörnyeteg]. -
Szibériából jöttek, nyers húst ettek, és ellenségeik vérét itták, borotvált fejük volt és 
ostoba arcuk. [stupid faces]. Annak ellenére, hogy elfoglalták a Duna völgyét, a 
legjobb földnek sem tudták hasznát venni. Kizárólag lovagláshoz, nyilazáshoz és 
fosztogatáshoz értettek. A könyv szerint a Szent Koronát csupán a pápa által 
megáldott "szerencsét hozó talizmánnak" tekintették. A magyar kírályok közül csak 
Szent Istvánt említi; huszonöt európai szent közül hiányzik árpádházi Szent Erzsébet. 
 
A Pleiade könyvsorozat minden kiadása több százezer példányban jelenik meg és 
minden francia könyvtárban megtalálható. Európa történelmérıl megjelent 
kézikönyve Európa keleti felét eleve két zónára bontja: a germán és szláv világra. 



Magyarország hol itt jelenik meg, hol ott. 1526 után általában sehol . Az 1848-49-es 
magyar szabadságharcról csak annyit közöl, hogy 1849-ben Windischgraetz elfoglalta 
Budát. 
 
Spanyolországban Oliver P. Brachfeld Historia de Hungaria címő Barcelónában 
elıször megjelent könyve Szent Erzsébetrıl mint két külön személyrıl beszél, mint az 
Árpádok vérének utolsó hajtásáról. A szerzı szerint a török megszállta egész 
Magyarországot; a tizenhárom aradi vértanút mind felakasztották. A könyv Kossuth 
Lajos helyett fia, Ferenc képét közli, s azt állítja róla, hogy az USA-ban keresett 
menedéket. 
A magyar kultúra kisugárzását Fedák Sári, Gaál Franciska, Rökk Marika és Bartók Éva 
[!] jellemzik. 
  
A magyar származású filmrendezı, Cukor György legújabb életrajzából [Partick 
McGillian: George Cukor - a Double Life] azt tudjuk meg, hogy dédapja a 
magyarországi Napkovban [?] született és dédanyja, Viktória, magyaron kívül 
németül, sıt "szlávul is tudott, minthogy Magyarország a XIX. században a 
Lajtántúlhoz tartozott, mely egy eldugott része volt az Osztrák-Magyar 
Monarchiának" - jelenti Sanders Iván az Élet és Írodalomban. 
 
A magyarok "elragadó jellemtelenségét" taglalja részletesen Simon Bourgin újságíró 
a Harper magazin 1960 novemberi számban "azok az ellenállhatatlan magyarok" 
[Those Írresistible Hungarians] cím alatti cikkében. Habár a cikk próbálja 
szimpatikusan beállítani a magyar jellemet és a magyarok tehetséges voltát, a lényeg 
mégis az, hogy egy becstelen náció vagyunk. A magyarokról szóló viccek és 
anekdoták tucatját sorolja fel. Jellemzıek: "Mi a magyar omlett receptje? Lopj két 
tojást...."; "Ha van egy magyar barátod, nincs szükséged ellenségekre..." és így 
tovább. 
 
A magyarság erkölcstelenségét bizonygatni próbáló kép megalkotásában 
Magyarországról kiszármazott egyének is kivették a részüket: Így például a 
Budapestrıl Amerikába kitelepedett egykori "hazánkfia", Faragó László, aki Strictly 
from Hungary a Walker Kiadó által New Yorkban 1962-ban megjelent könyvében 
frivol szellemességgel gúnyolja ki szülıhazáját. Faragó siet megerısíteni a feudális 
Magyarországról régebben elıterjesztett híreket: A krakéler huszártisztekrıl olvasunk 
akik "bető szerint felnégyelik a szegény civileket". A szerzı szerint a magyarok 
nemzeti mottója lehetne: "Ne dolgozz holnap olyasmiért, amit ma 
kiszélhámoskodhatsz"; ..."a szélhámoskodás mélyen belegyökeredzett a magyar 
nemzeti jellembe"..."a magyarok a paranoiát normális lelkiállapotnak tartják és 
nagymértékben élvezik". Ezt a könyvet, mely minden valamírevaló amerikai 
könyvtárban megtalálható a szerzı kitőnı média összeköttetései eredményeképpen, 
a Központi Kongresszusi Könyvtár Washingtonban "Magyarország - Társadalmi Élet 
és Szokások" tárgyszó alá sorolta. Az egyik kritika szerint, melyet a borítólapon idéz a 
kiadó, "a magyar nép vidám erkölcstelensége a könyvben híven van ábrázolva" [The 
gay amorality of the Hungarian people is faithfully reproduced here..."] 
 
Hogy a magyarok ilyen jellegő karakterizálása milyen széles körben beleszivárgott a 
nyugati közvéleménybe arra a legjobb példa John LeCarré, a hidegháborús 



kémtörténetek népszerő írójának The Secret Pilgrim címő [Alfred Knopf , New York, 
1991] könyve. Ennek egyik fejezetének fıszereplıje egy Professzor Theodor, a II. 
világháború utáni magyar emigráns karikatúrája. Ez a részletesen ecsetelt figura vége 
hossza nélkül panaszkodik a trianoni béke-diktátummal, Károly kírály kiőzésével, az 
1931-es gazdasági válsággal kapcsolatban, kihangsúlyozva a magyarok kulturális 
fölényét, stb. Jön az elengedhetetlen magyar tökéletesség, tokaji, gulyás, stb. stb. 
"egy tökéletesen megırzött relikviája a Közép-Európai történelemnek". A fejezet 
végére bebizonyosodik, hogy a professzor egy hazug, megbízhatatlan szélhámos.  
 
LeCarré írt egy tucat könyvet, de ezek közül egyetlen egy sem tartalmaz hasonló 
fokú unszimpatikus, gúnyos, kritikus lefestését egy népnek. 
 
Egy másik külföldre elszármazott író, Mikes György, The Hungarian Revolution címő 
könyvében azt írja, hogy Magyarországon a parasztot szabad volt pofonvágni, de 
nem kesztyős kézzel, és, hogy Budapesten az emberek általában kávéházakban éltek 
és a fıpincér volt a bankárjuk. 
 
Egy másik Magyarországból kiszármazott hazánkfia, Karl Lomax, Hungary, 1956 címő 
nagy képesalbumát egy amerikai magyar neves cikkíró "ötvenhat meggyalázásának" 
nevezi. Mutatóba két fejezetcímet idéz: "A csıcselék terrorja" és "Nyugati ügynökök". 
Íme e fejezetekbıl egy mondat: "Akik felvették a harcot az orosz tankokkal, azok 
közt a legjellegzetesebb figurák angyalföldi és ferencvárosi huligánok, bırkabátos 
vagányok, stricik, stb. voltak. Mőveletlenek, durvák, gyakran antiszemiták, s közülük 
nem egy csak a kalandot kereste, sportból verekedett...." 
Mindszentyt a könyv úgy jellemzi, mint a kommunista rendszerrel szembeni ellenállás 
csökönyös bajnokát; vén reakciós, szők látókörő magyar nacionalistát és antiszociális 
felfogású egyházvezetıt. A munkásfiatalok, munkások szerepét általában leszürkíti a 
könyv; egyedül a kommunista értelmiséggel tesz kivételt, azt sugallván, hogy 
ötvenhat elıkészítése a "reformista" csoport érdeme volt. A könyvben a kritikusok 
által kipellengérezett hibákat, tévedéseket a második nyomásban is bennehagyták. 
 
Nem különösen meglepı, hogy a Párizsban élı román filozófus, Emil Cioran, akit a 
legjelentısebb francia gondolkodók között emlegetnek és román értelmiségi 
körökben nagy tekintélynek örvend, a Kolozsváron kiadott NU (Nem) címő újságban 
1990 nyarán többek között a következıket írta a magyarokról: "...Ez az ország 
korlátozott anyagi lehetıségei ellenére semmi eredetit sem produkált a 
gondolkodásban vagy a mővelıdésben." 
"...A magyarok semmiféle megértést sem tanúsítottak a nyugati értékekkel 
szemben." 
"...Mit kereshetnek a magyarok Európában? És hogyan telepedhettek meg 
közöttünk? Letelepedve egy körülhatárolt területen, nem gyızhették le magukban a 
barangolás vágyát. A mezıgazdaság és a pásztorkodás nem fér össze barbár 
lelkükkel. A végtelen tér utáni vágyukat énekkel és kurjongatással fejezik ki. A 
magyar az egyetlen nép, amely még tud kurjongatni. A pusztán vagy a hegytetın ez 
az egyetlen válasz a mindenség kihívására. A magyar dallamok a végtelen tér utáni 
vágyódásban gyökereznek. A magyar egy hódító, konkvisztádor nép, amely 
disznótenyésztıvé vált. Magyarország ma megérdemli sorsát. Területüket vesztve 
születtek meg azok az írredenta dalok, amelyekkel már soha semmit vissza nem 



hódíthatnak. Magyarország léte egy történelmi kaland és színfolt. Az egyetlen 
feudális hagyományú ország most Európában, nyilván csak azért, hogy színesebb 
legyen a történelmi tájkép." 
 
A Washington Post 1992 január 12.-i vasárnapi száma 'Megjegyzések és 
Vélemények" részének elsı oldalán "Blood Ties" [Vérségi kötelékek] címmel Seeking 
My Family's Hungarian Roots, I Discovered a Fascist Nightmare [ Magyar családi 
származásomat kutatva fasiszta lidércnyomásra bukkantam] alcím alatt vérfagyasztó 
beszámoló jelent meg Les Gapay [Gyapay László] tollából. Ebben elhunyt édesapját, 
aki Gyır, majd Nagyvárad polgármestere volt a német megszállás idején, 
felelısséggel vádolja harmincezer zsidó lakosnak Nagyváradról történt 
deportálásáért, a magyarokat a lehetı legkedvezıtlenebb színben festve le, - de nem 
a románokat. A Washington Post két teljes oldalas cikke,- mint a lap megjegyzi-, 
csupán kivonatokat tartalmaznak egy most készülı, Les Gapay által írt hosszabb 
kiadványból. 
 
Amerika nagytekintélyő külpolitikai folyóírata, a FOREIGN AFFAÍRS 1993 nyári 
számában Andrew Bell-Fialkoff, a bostoni egyetem doktori kandidátusa "Az etnikus 
tisztogatás rövid története" cím alatt a következıket állítja a 117.-ik oldalon: "... A 
magyarok akik Jugoszlávia egy részét megszállták leöldökölték két nagy falu szerb 
lakosságát az orthodox karácsony napján 1942-ben és megöltek további tizenötezer 
szerbet és zsidót Ujvidéken, a Vajdaság székhelyén. Mintegy kétezret ezek közül élve 
dobtak be a fagyott Duna jegén vágott lyukakba. " [Ami sajnos részben igaz volt.] 
"... Egy eklatáns példája a nemzetiségi tisztogatásnak ... Magyarország kitelepített 
[uprooted] hetvenezer szerbet a megszállt jugoszláv területekrıl. A kitelepítetteknek 
24 órás felszólítás után egy táskával és mintegy hat dollárral kellett távozniuk." 
Bell-Fialkoff nem említi, hogy honnan szerezte ezeket a meglepı adatokat, nem tesz 
említést arról, hogy az ujvidéki vérengzésért felelıs magyar tisztek hadbíróság elé 
kerültek és szót sem szól az 1945-ös titoista vérengzésrıl. Úgyszintén elfelejtette 
felsorolni a sok tízezer kárpátaljai magyar Szovjetunióba való elhurcolását, akiknek 
majdnem a fele elpusztult. 
 
Danube [Duna] címmel Claude Magris által írott könyv jelent meg 1989-ben a Farrar, 
Shaws, Gíroux New Yorki kiadótól. A mő történelmi útleírás a Duna-menti vidékekrıl 
a folyam eredetétıl a torkolatáig. A 241 – 327 oldalak tartalmaznak magyar 
vonatkozásokat, tendenciózus, sokszor ellenséges beállításban. A VI. fejezet 
"Pannónia" részében idézi Montecuccolit a magyarság jellemzésére: " A magyarok 
különlegessége az állandó, véres zőrzavar, a világos törvények hiánya, a forrongó, 
centrifugális sokszerőség, melyet a bírodalom rendezı és egyesítı hatalmával meg 
kellett szelídíteni..." [243. oldal] 
"Vácott, a régi Theresiánumot, amelyet eredetileg a nemes ifjak akadémiájának szánt 
Mária-Terézia, hogy aztán börtönné váljék, a Horthy rendszer a munkásmozgalom 
harcosainak bebörtönzésére és eliminálására használta." [259. oldal] A szerzı ezután 
teljes négy oldalt szentel a kommunista ideológus, Lukács György dicsıítésének. [271 
- 274 oldal] "Horthy, Hitler szövetségese és feje a fasiszta [para-fasiszta] rezsimnek 
Magyarországon, nacionalista politikát követett, mely keményen sújtotta 
Magyarország összes nemzetiségeit, beleértve, természetesen a németeket is." [281. 
oldal] 



 
James A. Michener Az Andaui Hid címő, világhírővé vált könyvében is sok tévedés 
van. Így példáúl, hogy a magyarok legfıbb vágya volt, hogy Kossuth képét 
visszahelyezzék a magyar címerre; a Monarchiát Budapestrıl kormányozták; a 
kommunizmusért Horthy volt felelıs; az ország egész Erdélyt visszakapta; Petıfit 
élve eltemették és a régi ország fıbőne volt a szlovák és szerb parasztság 
elmagyarosítása. 
 
Frederick L. Schuman professzor Magyarországra is vonatkozó könyvei hemzsegnek a 
tévedésektıl vagy célzatos beállításoktól. Az Egyesült Államok egyik ismert politikai 
íróként ismeretes mint egyetemi tanár, elıadó és külpolitikai tanácsadó. 1957-ben 
megjelent Russia since 1917 címő könyvében úgy ír, hogy a magyar nép Kun Béla 
bukása után passzívan évtizedekre belenyugodott Horthy Miklós diktatúrájába. A 
második világháború alatt Horthy azután országát Hitlernek szolgáltatta ki. Az 1956-
os forradalom írány vagy cél nélkül történt, melyet "könyvégetés, sok győlölt 
titkosrendır, valamint zsidók és kommunisták válogatás nélkül való legyilkolása 
jellemezte [466 oldal]. Mindszenty nyugati segítséget kért és célzást tett arra, hogy 
kész egy antikommunista kormányt vezetni, -közli Schuman. 
 
Az Amerikában megjelenı Itt-Ott címő idıszaki lap [a Magyar Baráti Közösség lapja] 
hasábjain Éltetı Lajos szerkesztı így írt néhány évvel ezelıtt Hungaria - Americana 
címő tanulmányában [aminek tárgya a magyarság "image"-ja az Egyesült 
Államokban.]:  " A szélesebb amerikai köztudatba csak 1956-ban kerültünk be. Azóta 
azonban 1956 varázsa magyar körökön kívül eltőnt. Az amerikai média számára 
ennek évfordulója nem híranyag. Walter Cronkite 1956-os dokumentumfilmjét már 
csak magyar ünnepélyeken vetítik. [A zsidók persze ügyesebbek; a varsói 
gettólázadás évfordulóját minden évben TV nyilvánossággal megünneplik.]" A Horthy 
korszak "teljesen feketére mázolva áll elıttünk" írja Éltetı, -"az amerikai iskolákban 
csak azt tanulják róla, hogy fasiszta, antiszemita csendıruralom, neobarokk 
társadalom volt, stb. Azt illene az amerikai egyetemistáknak tudni, hogy az eszét 
vesztett Közép-európában , hadi állapotban, német nyomás ellenére Magyarország a 
német megszállásig aránylag becsületesen viselkedett a zsidókérdésben, sıt segített 
is, ahogy tudott. Ami pedig az 1944-45-ös privát mentıakciókat illeti, mindezek nem 
egyedül Wallenberg mővei voltak."... " Végül azt is sikerült egyetemi körökben 
elhitetni, hogy az 1956-os harc csupán Horthy fasiszták, volt nagybírtokosok és 
imperialista ügynökök mőve volt. Ilyesmi magyarországi "történészek" hírverésébıl 
származott ki külföldre, erısíve az amúgy is fennálló idegenkedést hazánk íránt", írja 
Éltetı. Azután idézi az amerikai 5.-6. osztályosok számára a hetvenes években 
készült, Follet Social Studies sorozatban kiadott Exploring Our World címő 
tankönyvet, amely tíz sorban intézi el Magyarországot, amiben 1956 nincs is 
megemlitve, és dátum, évszám nem is szerepel benne ránk vonatkozólag. 
 
Inkább humoros és jellemzı, mint fontos a Praeger kiadóvállalat Hungary címő 
nagyszabású, költséges kiállítású könyvében talált névelírás sorozat: Telecki Pál, 
Kethley Anna, Kisfaldy Károlyi, gróf Gömbös Gyula, Mikzath, Mindzenty, Zinc and 
Zinglo [??], Aranyi János. A könyv szerint a katolikus egyház vezetıi a mágnások 
közül kerültek ki, a numerus clausust Gömbös vezette be s 1945-ben Budapest 
ostroma végén a németek kiürítették a várost. Szeged és Debrecen a Dunántúlon 



vannak jelölve. Mővészeti téren Kodályon kívül egyetlen nevet nem említ. A 466 
oldalas könyv Teleki Géza szerint nem alkalmas hírünk javítására. Szerzıje Ernst C. 
Helmreich és több más tudós. Helmreich könyvénél tartva megemlítendı, hogy ez 
egyike annak a tíz mőnek, amelyeket a Peter Sugar neve alatt megjelent, A History 
of Hungary címő, 1990-ben megjelent könyv elolvasásra ajánl szülıhazánk általános 
történelmérıl. Az utóbbi mő társszerzıi között megtalálhatók a Kádár korszak 
vonalas történészei, mint Hanák Péter, Berend Iván, Ránki György, Nagy Zsuzsa, 
Frank Tibor és Jeszenszky Géza, aki Magyarország I. világháborús szerepével és a 
Monarchia összeomlásával foglalkozik tanulmányában. Ebben semminemő utalás 
nem található a leendı kisántánt államok emigráns propagandistáinak döntı 
szerepére Trianon elıkészitésében. Az I. világháborúnak három oldalt szentel a 
szerzı. Az ezt követı XVI. fejezet viszont tizenhárom oldalon tárgyalja a Károlyi 
kormány, majd a szintén rövidélető szovjet Tanácsköztársaság [Proletárdiktatúra] 
történetét, melyben a Vörös Terror [Szamuelly Tibor] szerepe felett három sorban 
siklik át. A Fehér Terrorról azonban annál vérfagyasztóbb a beszámoló, mely azzal 
kezdi, hogy "az ellenforradalom elsı három hónapjában mintegy ötezer embert 
végeztek ki és több mint hetvenezer került börtönbe, vagy internáló táborba" [310. 
oldal]. E számok természetesen a fantázia világába tartoznak. 
 
A XVI. fejezet kiegészítı olvasmányaként ajánlott hat könyv közül Sugár Péter 
felsorolja Jászi Oszkár Revolution and Counter Revolution címő és Károlyi Mihály 
Faith without Illusion címő könyvét müve 413.-ik oldalán. Jászi említett mőve a 
legártalmasabb, amit Magyarországról az I. világháború után valaha is írtak, mert 
minden lexikonban forrásmőként tüntetik fel Nyugaton Magyarországgal 
kapcsolatban. [Jászi könyvébıl szemelvényeket ismertetünk a Függelékben.] 
 
A History of Hungary elıszavában, mely az Indiana University Press [Bloomingdale, 
IN] kiadásában jelent meg, Sugár Péter megköszöni az ottani egyetem Magyar 
Tagozata, a Magyar Tudományos Akadémia és a Soros Alapítvány támogatását. 
Fülszövegében megjegyzi, hogy ez az átfogó és napra-kész [up-to-date] mőegyetemi 
hallgatók és tanárok számára referenciaként szolgál, bemutatva azt is, miként alakult 
át Magyarország kommunista államból egy többpárt-rendszerő országgá. Az 
utódállamokba került magyar kisebbségek sorsát meg sem említi ez a könyv. Az 
Erdély történelmével foglalkozó, olvasásra ajánlott könyvek között Stefan Pasku A 
History of Transylvania címő magyarellenes mőve megtalálható, de Illyés Elemér 
monumentális, angol és német nyelven is megjelent Erdély Változása nincs 
megemlítve. 
 
Ha már a Kádár korszak vonalas történészeírıl esik szó, nem hagyható említés nélkül 
egy Hanák Péter szerkesztésében, a Corvina kiadásában 1988-ban megjelent, majd 
pár évre rá ujranyomott One Thousand Years – A Concise History of Hungary [Egy 
ezredév - Magyarország története tömören] címő kétszázhetven oldalas könyv. 
Tömörségét meghazudtolva ez a mő is tizenhárom oldalt szentel Károlyi Mihály 
tiszavírág élető kormányának és az ezt követı, Kun Béla által "fémjelzett" 
proletárdiktatúrának. Ezek leírásából majdhogynem nosztalgia árad a fÍgyelmes 
olvasó felé. A könyv tömörségét azonban bizonyítja, hogy egyetlen sort sem találni a 
Vörös Terrorról, majd pedig az 1956-os magyar forradalmat az alábbi négy sorral 
intézi el: "Az évek folyamán felgerjedı feszültségek végül 1956 október 23.-án 



kifejezésre jutottak. A magyar társadalom és szocialista rendszere mélyreható és 
tragikus krízisen ment át, melybıl csak tekintélyes áldozatok és veszteségek árán 
került ki." 
 
A magyar kisebbségek sorsát a szomszédállamokban természetesen ez a könyv sem 
említi meg a totális tömörség iránti Ígyekezetében. 
 
Szinte mondani sem kell, hogy ezt az angol nyelvő könyvet is nagy példányszámban 
dobták piacra Nyugaton Peter Sugar fentemlített mővével egyetemben, Kádár-kori 
hazai körök nyílt és burkolt támogatásával. 
 
A Pentagon által Current News-Supplement címen naponta kiadott sajtószemle 1992 
december 30.-i számában Frank Donnell ezredes, a Nemzeti Biztonsági Bizottság 
[National Security Committee] elnöke hosszabb cikket írt Slavic Conflict címmel, 
alapos történelmi áttekintést nyújtva a szerbek és szomszédnépeik viszonyáról. A volt 
[és még megmaradt] Jugoszláviában élı népek közül hiányzik a Vajdaságban élı 
magyarság megemlítése, mintha nem is létezne ez a tartomány. Szlovéniát a 
Balkánhoz sorolva megemlíti viszont, hogy a II. Világháború alatt azt a 
tengelyhatalmak Magyarországgal együtt "felosztották maguk között." Ez a 
megállapítás persze történelmi tájékozatlanságra vall. 
 
Ilyesmit látszik megerısíteni amerikai vonalon a Richard L. Greaves, R. Feller és J.T. 
Roberts által írt Civilizations of the West címő [Harper and Collins] egyetemi 
tankönyv, melynek 675. oldalán egy térkép "Ethic Composition of the Austro-
Hungarian Empíre" szerint Erdélyben alig élt magyar; a színes ábra szerint csak 
szórványok voltak a román tengerben. A tárgyhoz tartozik a Laidlaw: World 
Geography, Macmillan/McGraw- Hill által kiadott, amerikai egyetemeken használt 
tankönyv, melynek 13.-ik fejezetét bevezetı térképen az látható, hogy a románok 
már a X. században kizárólagosan jelen voltak Erdély területén. 
 
New Jersey állam kormányzója 1984-ben egy bizottságot nevezett ki arra, hogy az 
tanúlmányozza az állami iskolák tananyagában a Kelet-Európai országok 
történelmérıl szóló anyagot. A bizottság magyar tagja, Feketekúty László az Új 
Látóhatár 1989 4.-ik számában közölt tanulmányában közli a bizottság munkájának 
eredményét: "Tömören összefoglalva, a bizottság megállapította, hogy a kelet-
európai népek történelmével és kultúrájával elégtelenül és pontatlanul foglalkoznak. 
... A tankönyvek tükrében országaink történelme lényegileg a XIX. században 
kezdıdik és akkor is inkább csak negatív jelenségekrıl írnak, - sokszor tankönyvbe 
nem illı gúnyos megjegyzésekkel. A szerzık sokszor értetlenek a térség nemzetiségi 
és kulturális sokszínőségével szemben és azt nem értéknek, hanem elitélendı 
elmaradottságnak tekintik. A bizottsági jelentés bı példákkal bizonyítva rámutat, 
hogy a tankönyvek bıvelkednek torzításokban és gondatlan ténybeli tévedésekben." 
 
Amerikai tankönyvekben Romániáról szólva egekig feldicsérik a Ceausescu rezsimet, 
áradozva annak független politikájáról, amelynek egy példája, hogy elismerte Izraelt 
s megtagadta azt a szovjet követelést, hogy ítélje el Izraelt az ENSZ-ben. Ezt Kolez 
von Heine Our World and It's Peoples [Világunk és népei; Allyn & Bacon, Boston, 
1972] címő tankönyv 379. oldalán olvashatjuk, mely Magyarországgal kapcsolatban 



lekicsinylı megjegyzéseket tesz, írván: "A magyarok, bár okkal, de lusták. A 
munkások zsúfolt lakásviszonyok között élnek és miután nem képesek elég élelmet 
vásárolni maguknak, nem is dolgoznak olyan hatásfokkal, mint kellene." Ugyanez a 
könyv Romániát kontrasztba állítja a többi csatlósállammal, az utóbbiak hátrányára. A 
románok még mindig élveznek bizonyos szabadságjogokat. Gyakorolhatják 
vallásukat. Míg több Kelet-Európai csatlósállam történelmének az anti-szemitizmus 
tartozéka volt, a román zsidók jó elbánásban részesülnek. Más kommunista 
államokkal ellentétben Románia megengedi, hogy Nyugatról rádió programokat, 
színdarabokat, könyveket és magazinokat hozzanak be az országba, állitja von Heine. 
Éltetı Lajos, a fentiek ismertetése után megjegyzi, hogy a könyv kiadójához 
beküldött reklamáció eredményeképpen a Romániáról szóló felmagasztalást az 1980-
as kiadásban letompították. 
 
De hogy írnak rólunk az encyclopédiák? Adjuk át a szót itt Dr Kazár Lajos 
professzornak, aki korábban Hamburgban azután évekig Ausztráliában élt, és 
évtizedek óta tanulmányozza a magyarság hírét a világban, beleértve a 
magyarellenes propagandát. Az Ausztráliai Magyar Életben megjelent nyilatkozata 
szerint az Encyclopaedia Britannica 1974-óta, The World Book Encyclopaedia 
legalább 1975 óta, The Golden Home and High School Encyclopaedia ugyancsak a 
70-es évek óta, az elıkelı francia Larousse az 1930-as évek óta, a nagyon elterjedt 
híres Meyers Lexikon a II. világháború óta lényegében a következı módon írja le 
Erdély történetét: "Az ıslakos román népnek már a X. században voltak Transylvánia 
területén fejedelemségei; ezeket a magyarok maguk alá győrték, majd németeket 
telepítvén; a dák és római össze-házasodásból származott, lényegében latin nyelvő, 
kultúrált fejedelemségek politikai és szellemi életét évszázadokra elnyomták és az 
ıslakos román népet, mely ott mindig a többséget képezte, szolgasorba taszították. E 
sorsból csak az 1918 december 1.-i, Alba Julia-n [Gyulafehérvár] tartott 
népszavazásuktól fogva kerültek ki, mely döntés következtében a három ısi román 
fejedelemség, Transylvánia, Havasalföld és Moldva annyi évszázadon át elszenvedett 
szétszakítás után újból egyesült." Dr. Kazár szerint az encyclopédiák nyolcvan 
százaléka terjeszti mindmáig így Erdély történetét. [Kazár, L.: Facts against Fiction: 
Transylvania - Wallachian/Rumanian Homeland since 70 B.C.?, Sidney: Forum of 
History, 1993.] 
 
A CD-ROM formátumban is megjelent huszonhárom kötetes Grolier's Academic 
American Encyclopedia 1993-as elektronikus kiadása többek között ezt mondja 
Erdélyrıl: 
"...A székelység egy kérdéses származású elmagyarositott nép. ... A XI. századtól a 
XVI. századig Erdély magyar uralom alatt volt; azután az ottomán birodalom 
független fejedelemsége. 1699-ben a Habsburgok alá került mint Magyarország egy 
része." 
"... A román nemzeti megújhodás ott történt a XIX.-ik század második felében és 
1920- ban a történelmi Erdély belefoglaltatott Romániába." Egyetlen szó nem esik 
Erdély aranykoráról, vallásszabadságról, unitáriánizmusról, Bethlen Gáborról, stb. 
Ugyanez a kiadvány a Románia Demográfiája címszó alatt meg sem említi a nemzeti 
kisebbségeket. 
 



Az Ausztráliai Magyar Élet 1989 április 9.-i számában egy tudósító panaszkodott arról, 
hogy egy Canberra-i nyelviskolában a magyarokat így írta le neki egy osztálytársa: 
"... a magyarokat nem érti meg senki Európában, mert ık Ázsiából törtek be egy 
civilizált világba, s a nyelvük érthetetlen a kultúrált embereknek." Ezt kommentálva 
Kazár professzor rámutatott a román propagandára, mely szerint " a magyarok 
rátörtek még a X.-ik században "virágzó" román fejedelemségekre, stb. stb. [lásd 
fentebb] és véres harcokban, mely évszázadokig tartott, leigázták ıket. Ez 
természetesen nem csak a románság idıbeli elsıbbségi jogát bizonyítja, hanem a 
gonosz magyarokat kultúrpusztító leigázással vádolja. Így igaz, amit a románok 
századok folyamán ellenünk elkövettek, mészárlásokban és a jelen kulturális és 
gazdasági népirtásban csupán visszavágás az ıket ért sérelmekért..." 
 
Mint ismeretes Magyarországon 1986-ban egy háromkötetes mőben adták ki Erdély 
Történeté-t, magyarul. [Az angol forditás még mindig folyik; szerencsére egy kötetre 
leröviditve.] Ezt a mővet részben válaszul írták Ion Lacranjan Cuvint Despre 
Transsylvania [Gondolatok Erdélyrıl] címő könyvére, mely ottani magyar kisebbségek 
és az egész magyarországi társadalom felzúdulását váltották ki, diplomáciai 
feszültséget is okozva a két ország között. A felzúdulásra a román kormány válasza 
az volt, hogy Lacranjannal írattak egy még szélsıségesebb, az egész magyarságot 
fasisztának bélyegzı cikket, illetve "tanulmányt" Ez a Szintiszta Igazság címen, mely 
egy olaszországi folyóiratban jelent meg elıször, majd pedig több nyelvre lefordítva a 
nyugati román követségek terjesztették. Azóta is számos román "történelmi" mő 
jelent meg. Így Stefan Pascu History of Transylvania címő könyve az USA-ban, 
melyet minden nagyobb könyvtárhoz eljuttattak; az ismert francia publicista Michael 
P. Hamlet La Vraie Roumanie de Ceausescu  címő munkája Franciaországban, 
valamint Brian Clouston Romania and the World címő könyv Ausztráliában. Hamlet 
könyvéhez Alain Poher, a francia szenátus elnöke írt elıszót, többek között mondván: 
"A szerzı teljes és meggyızı érveket ad a francia olvasóközönségnek, francia 
szemszögbıl nézve. A kötet tények, érvek erejével, objektiven és meggyızıen 
szemlélteti, hogy milyen gyümölcsöket érlelt Románia elnökének társadalom-politikai 
bölcselete... A francia- országi szakirodalomban az utóbbi évtizedekben megjelent 
munkák között ez a könyv kivételes dokumentális értéket képvisel." 
 
Még 1983 márciusában megjelent a bukaresti Politikai Kiadónál Cosma Neagu és Dr. 
Dimitru Marinescu Fapte din Umbra [Tények megvilágítása] címő könyve. E kötet 
bevallott célja, hogy "felhivja az olvasó fÍgyelmét a hitlerista titkosszolgálat 
Romániában elkövetett akcióinak néhány aspektusára, néhány hírszerzı, terrorista, 
propaganda stb. tevékenységére, melyet Horthy Miklós fasiszta rendszerének 
kémszolgálata követett el a II. világháború küszöbén... azokra a kulisszák mögötti 
manıverekre, amelyek a bécsi diktátumot eredményezték". A könyv körülbelül 
száznyolcvan oldalon foglalkozik a "Horthy rendszer irredenta, terrorista" akcióival. A 
"magyar irredentizmus és a magyar sovinizmus sötét erıinek" bőntetteit, illetve ezek 
eset-leírását a Siguranta [Securitate] archivumából bányászták elı a szerzık. [Erdélyi 
Magyar Hírügynökség, 1983 augusztus.] 
 
Nem csoda, hogy ilyen magyarellenes propaganda tartós hatásaként olvashatta a 
világ a Reuter Hírügynökség 1990 augusztus 31.-i jelentésében: "Könnyezve 
emlékeznek a románok a háború alatti elcsatolásokra", illetve "Románok 



megemlékeznek egy szégyenteljes napról. "Ötven évvel ezelıtt magyar csapatok 
vonultak be Észak-Erdélybe, hogy ott lemészároljanak román parasztokat és 
deportálják az intellektuellek, zsidók és cigányok ezreit a haláltáborokba. Ezt a 
területet Hitler adta át [handed over] a fasiszta uralom alatt álló Magyarországnak". 
Ezt az évfordulót a New York Times 1990 szeptember 2.-i számában David Binder is 
"megkönnyezte" [lásd a fenti fejcímet]. Rámutatott, többek között arra, hogy míg a 
Ceausescu kormányzat idején a "kommunista nemzetköziség" nevében nem 
engedték meg az etnik csoportok rivalizálását, most megkönnyebbült nemzeti sóhaj 
szállt fel, mert alkalom adódott arra, hogy fél évszázad után nyilvánosan lehet 
beszélni azokról az eseményekrıl, melyek minden román családot közelrıl 
érintettek." Az erdélyi zsidóság internálását is felemlíti a cikk, ámbár erre a Bécsi 
Döntés utáni negyedik évben került csak sor. "A románok Transylvániát ma is az 
ország szerves részének tartják és a Bécsi Döntés volt eddig a legsötétebb nap a 
nemzet történelmében". "Nem engedjük," – idézi a lap Petre Roman 
miniszterelnököt, "hogy mégegyszer román vért ontsanak Erdélyben." 
 
Amikor Tıkés László elıször volt Washingtonban, akkor a World Monitor címő TV 
program interjút csinált vele, mikor is a vetítés teljes ideje folyamán a képernyı alatt 
ott volt a felírás: hogy "László Tıkés, Romanian Pastor". Az interjú alatt nem tettek 
fel olyan kérdést, amire Tıkés azt mondhatta volna, hogy ı magyar; nem hangzott el 
az erdélyi magyarokról egyetlen kérdés vagy megjegyzés sem. A bemondó a 
közvetítés elején említette, hogy "Románia kétezer éves történelmében sok volt a 
hódító. Ezek általában elvonultak Romániából, a baj azokkal volt, akik ott maradtak. 
Ezekkel folyik most a történelmi vita, hogy kik voltak elıször Románia területén. A 
vitázókat nem a jelen érdekli, hanem a múlt" -fejezte be fejtegetését a bemondó. 
Nyilvánvalóan román történelmi forrásokra támaszkodva készült elı az interjúra. 
 
A román dezinformáció tomboló sikere mutatkozott meg a marosvásárhelyi 
eseményekrıl szóló beszámolókban. Az amerikai hírszolgálat román forrásokra 
támaszkodva kürtölte világgá a téves és hamis híreket. 
Közölték, hogy kilenc ezer magyar lépte át a határt március 15.-én és "a magyarok 
kellemetlen [unpleasant] cselekményei lángra lobbantották a román nemzeti 
érzelmeket" - mondta Petre Roman miniszterelnök a New York Times 1990 március 
22.-i száma szerint. Azt híresztelték, román tájékoztatás alapján, hogy 
Marosvásárhelyen egy gyógyszertár kirakatába kiírták, hogy "románt nem szolgálunk 
ki". A New York Times újságírója szerint "ez volt az utolsó szalmaszál a helyi 
románság számára". Valójában a gyógyszertár román felirata [Pharmacia] mellé 
kiírták magyarul is a nevet. [Ormay József, Kanadai - Amerikai Magyarság, 1990 
április 28.] 
 
A rádió, televizió, újságok, magazinok a mának gyártják a híreket és távolban sem 
olyan fontosak, mint a tartósabb hatású könyvek melyek a szakértık [valamint 
álszakértık] tollából származnak. Ezeket, - ha ott vannak - nyilvános, egyetemi és 
kormányzati könyvtárakban találjuk meg. 
Sajnos egy évszázadon át alig lehetett olyan magyartárgyú, az amerikai egyetemi 
valamint értelmiségi kívánalmaknak megfelelı könyvet találni, mely számunkra 
kedvezı lett volna. Majdnem minden rólunk szóló munkát ellenünk írtak a csehek, 
románok, szerbek, franciák, angolok, amerikaiak, és sajnos magyarok is. [Lásd 



példáúl a Faragó és Lomax könyveit.] A magyarok közül talán Jászi Oszkár okozta a 
legtöbb kárt a Collapse of the Austro-Hungarian Monarchy  majd Revolution and 
Counter-Revolution címő könyveivel. Az elfogult kívülálló szemén keresztül 
szemlélıdı tudós mőveit még ma is elıszeretettel idézik ellenségeink. Kár, hogy e 
kitőnı esző és képzettségő, külföldön ma is nagyra becsült tudós késıbbi könyveivel 
már nem tudta jóvátenni az elsı dühében írott mőveivel okozott kárt, vélekedik 
Magyaródy Szabolcs [aki a Hamilton-i (Ontario, Kanada) Magyar Öregcserkész Csapat 
vezetıjeként angolnyelvü magyar-vonatkozású könyvek tucatját adja ki újra és küldi 
el amerikai könyvtáraknak]. 
 
A dákó-román elmélet általános elfogadásának legújabb bizonyítéka a washingtoni 
Library of Congress által 1991-ben kiadott Romania; a Country Study címő kézikönyv. 
Ez a mő már a 3. oldalon megállapítja, hogy "a románok a dákoktól származnak". 
Majd másutt Így ír: "For thousands of years, Romania suffered from an unfortunate 
location astride the invasion routes of migrating hordes that enslaved its people... 
For Centuries, Transylvania with it's repressed Romanian majority was a semi-
autonomous part of Hungary" [Ezredévekig Románia szenvedett egy szerencsétlen 
lokációtól, keresztben a vándorló hordák inváziós útvonalán, akik népét 
rabszolgasorsba vetették.... Századokig Erdély, az elnyomott román többségével, 
Magyarország félig autonóm része volt]. A könyv egy odavetett mondatban 
megjegyzi, hogy magyar tudósok vitatják a dákó-román eredetet, de sem ebben a 
könyvben, sem pedig egy más könyvben Nyugaton nem található a magyar 
ellenvetések, bizonyítékok felsorolása. 
 
Miután a románoknak sikerült Erdély múltját is maguknak kisajátítani, nem meglepı, 
hogy Kırösi Csoma Sándor is erre a sorsra jutott. A Magazin címő bukaresti hetilap 
1984 január 21.-i száma például megemlékezést közöl a "nagy román tibetológusról, 
Alexandru Sama"-ról, aki 150 évvel ezelıtt nyomatta ki – ugymond - az elsı tibeti – 
angol szótárt. 
 
Rideg ténymegállapítást tartalmaz Habsburg Ottónak a Kanadai Amerikai Magyarság 
1993 január 2.-i számában Komor év-vége cím alatt megjelent írása. Ebbıl idézzük 
az alábbiakat: 
"Ha ma Hitler végezne 'nemzetiségi tisztogatást', nagy megértéssel találkoznék. Úgy 
látszik, hogy a gonosztetteket nem aszerint ítélik meg, hogy mennyi szenvedést 
okoztak, hanem aszerint, hogy milyen nevet adnak nekik. Nem kell mást tenni, mint 
megtalálni a helyes propaganda szervezetet. Felismerték ezt Bukarest hatalmasai is 
és úgy látszik az Európai Közösség által adott pénzzel, vagyis az adófizetık zsebébıl, 
- a világhírő Saatchi and Saatchi [public relations] ügynökséget szerzıdtették. 
Feltehetı, hogy a jövıben sokat fogunk hallani a nagyszerő bukaresti demokratákról 
és arról, hogy milyen szerencsések a Romániában élı kisebbségek, mennyire hálásak 
azért, hogy betiltják anyanyelvük használatát, és gazdasági, valamint kulturális 
nyomással szülıföldjük elhagyására kényszerítik ıket." 
 
Ha külföldi propagandáról van szó, a cseh-[szlovák] propaganda utolérhetetlen 
teljesítményekre néz vissza és szinte közmondásos népszerőséget vívott ki a 
cseheknek a nyugati világban. Errıl a témáról egy külön fejezet olvasható Sisa István 
Spírit of Hungary címő könyvében "The Triumph of Propaganda" cím alatt. Itt csak 



néhány adalékot mutatunk be a legfrissebb kelető megnyilvánulásokról a csehek 
írányában. Amikor a magyar kormány kinyitotta a nyugati határt a menekülı kelet- 
németek elıtt az egész világ éljenzett a magyaroknak, ugyanúgy, mint mikor a berlini 
Fal leomlott. Ennek közvetett folyományaként a csehszlovák kormány is feladta a 
népe elleni küzdelmet. Ekkor a magyarok még mindig világszerte megnyilvánuló 
elismerést élveztek. De nem sokáig. Mára már elfeledkeztek kulcs szerepünkrıl a 
Vasfüggöny ledöntésében .  Az U.S. News and World Report 1990 február 26.-i 
száma a címlapon már így üdvözölte Vaclav Havelt: "The Man Who Conquered 
Communism" [A férfiú aki megdöntötte a kommunizmust]. Ugyancsak érdekes volt 
látni a TV képernyıjén Bush elnököt, a Masaryk arcképét tartó Havel elnökkel a 
Fehér Ház elıtt. 
 
Ezidıtájt, a LIFE magazin februári száma csaknem egészében a Vasfüggöny 
összeomlásának volt szentelve. Premier-plan-ban itt megint a csehek hısiességét 
emelték ki, számos Prágában készült megható képpel egyetemben. A magazin így 
lelkendezett errıl: "Nagynéha a történelem olyan jeleneteket produkál, melyek 
mintha azért történtek volna, hogy fényképen megörökítsék ıket. Így, mikor a kínai 
diák halálmegvetıen egy tank elé állt Beijing-ben; mikor a berliniek dühödten 
kalapálták a győlölt Falat. Éppen ilyen esemény volt, mikor egy karját kitárt cseh diák 
Prágában szembeszált elnyomóival. İ jelképezte Csehszlovákia friss ifjúságát, Kelet 
Európa szellemét, mely 'Elég Volt' kiáltást hallatott. November 17.-én ötszázezer 
fiatal tüntetı vonult fel a forradalmat éltetve, rájuk könnygázzal és gumibotokkal 
váró rendırséggel szembeszállva. Százak sebesültek meg, s utána kiömlött vért 
lehetett látni mindenfelé és hallani a sebesültek jajkiáltását." A világsajtót bejárta az 
utcán haldokló fiatal diák, Martin Smid haláltmegvetı bátorsága, aki egy kórházban 
kilehelte lelkét." 
Mi úgy tudtuk, hogy a bársony forradalom azért kapta a nevét, mert nem ömlött a 
vér patakokban az utcákon. A hısi halált halt diák fényképét furcsa módon nem 
mutatta a média. 
 
           Volt is oka rá és ez az ok csak 1991 november 27.-én került nyilvánosságra a 
Washington Post-ban megjelent cikk révén. "Agent Confesses to Feigning Student's 
Death in 1989 Protests" [ügynök bevallja, hogy megjátszotta a diák halálát az 1989-
es tiltakozásokban] cím alatt azt a meglepı [vagy talán nem is olyan meglepı] 
leleplezést találja az olvasó, miszerint Martin Smid nem is létezett s egy agens 
[Ludvig Zivcak] volt felbérelve, hogy a sebesülést szinlelve rogyjék össze tüntetés 
közben az utcán. "I was ordered to play an injured student" [megparancsolták, hogy 
játsszam meg a sérült diákot] mondta az álhıs, s a média azután megtette a magáét. 
[A kéthasábos cikk a Washington Post 20.-ik oldalán jelent meg.] A leleplezéstıl 
függetlenől "Martin Smid" a csehek hısiességének jelképeként rögzıdött bele a világ 
emlékezetébe. Az említett jelentés felett is egy nagyszabású fénykép mutatja a 
prágai tüntetést. 
 
Csehszlovákiáról szólva megemlítendı itt, hogy 1983-ban egy könyv jelent meg New 
Yorkban, Harper and Row kiadásában, Paul Johnson tollából, Modern Times; The 
World from the Twenties to the Eighties [Modern idık; a világ a huszasoktól a 
nyolcvanasokig] cím alatt. A 817 oldalas mő 355.-ik oldalán ez a mondatocska 
található: "Látván, hogy a nyugati demokráciák cserbenhagyták Csehszlovákiát, a 



körülötte levı kisállamok sakálok módjára igyekeztek lakmározni Cehszlovákia 
holttestébıl. Magyarország szintén kapott egy darabot a cseh holt-tetembıl" [Seeing 
the Czechs abandoned by the democracies, the small states joined like jackals in the 
feast. Hungary too, got a slice of the Czech carcass]- kommentálta a könyv a Bécsi 
Döntést. 
 
Azt mondani sem kell, hogy sem a kassai program, sem a szlovákiai magyarok 
deportálása nem szerepel egyetlen az USA-ban vagy a Nyugaton kiadott 
történelemkönyvben; viszont Lidice neve lángbetőkkel íródott bele a 
világtörténelembe a médiának köszönhetıen. A szudétanémetek kitelepítését csak 
tangenciálisan említik, ha egyáltalán. Beneçnek Sztálinnal kötött paktuma a 
tömegkitelepítésekre máig sem ment be a Nyugat köztudatába. 
 
De most ránduljunk át Ausztráliába és idézzük a következı sorokat Só Bernát, alias 
Ruttkay Arnold által a Kanadai Magyarság 1991 február 23.-i számában írt cikkébıl: 
"Mióta Dubcek nevét a világ megtanúlta, azóta figyelem a helyi sajtót. [De gondolom, 
másutt sem jobb a helyzet.] Valahányszor itteni újságírók a kelet-európai elnyomott 
népek szabadságküzdelmeirıl írnak, mindig a prágai tavasz kerül elıtérbe. Ezt a 
félrevezetı, bosszantó tényt számadatokban is ki lehetne fejezni. 
Általában három eset van: Körülbelül hetven százalékban csak Prágát emlegetik, - 
mintha 56 nem is lett volna -, huszonöt százalékban Prágát, Kelet Berlint és 
Budapestet, öt százalékban pedig csak Budapestet." 
Megjegyzi továbbá: "... Képzeljük el, ha egy cseh vagy román író félszemét 
magyarok verték volna ki Kassán vagy Kolozsváron..? Talán jobb lenne, ha átírnánk a 
mondást... Ha a sajtó velünk, ki ellenünk...?" 
 
Az Amerikai Magyar Hírlap 1991 augusztus 30.-i számában Magyaródy Szabolcs 
hosszabb cikkben mutat rá a román propaganda állandó jellegő nagyszabású 
tevékenységére az Egyesült Államok-ban. Felsorol hét magyarellenes angolnyelvő 
könyvet melyeket a Romanian Historical Studies nevő ujkelető Miami Beach-i csoport 
terjeszt Amerikában. Ezek a következık: 
 
Traian Golea: Romania Beyond the Limits of Endurance - a Desperate Appeal to the 
Free World,  1988, 118 old. 
Romulus Seisanu: Rumania, 1987, 109 old. 
Vírgiliu Stefanescu-Draganesti: Romanian Continuity in Roman Dacia; Linguistic 
Evidence, 1986, 89 old. 
S. Mehedinti: What is Transylvania? 1986, 124 old. 
Traian Golea: Transylvania and Hungarian Revisionism; Discussion of 
Present-Day Developments, 2-nd Ed . 1988 194 old. 
Dr. S. Fenyes: Revisionist Hungary, 1988, 310 old. 
Zenobius Paclisanu: Hungary's Struggle to Annihilate it's National 
Minorities (Based on Secret  Hungarian Documents), 1958, 182 old. 
 
Magyaródy szerint egy amerikai egyetem magyar könyvtárosa elmondta, hogy 
"könyvtáránál egy 40 - 50 cm magas román könyv és brossúra halmazt látott, ami 
aznap érkezett. Ha csak kétezer amerikai könyvtárnak küldtek hasonló anyagot az 
alkalommal, az körülbelül kétezer könyvet jelent" vélekedik Magyaródy Szabolcs. 



Cikkében ezután foglalkozik a kitőnı magyarországi publicista, Diurnus [Bodor Pál] 
egyik írásával Évi egymilliárd dollár cím alatt. Ebben Bodor: " A románok... már jó 
ideje azzal rémisztgetik polgáraikat, hogy a magyarok évi egymilliárd dollárt költenek 
román ellenes propagandára... A magyar kormány csak legyint erre, hiszen ilyen 
nagyarányú marhaságot senki sem hisz el. Nem-e? Csak bízzuk a románokra! 
Elhisznek azok minden rosszat rólunk. Sıt, ha elhitették velük a dákó-román 
elméletet, mindent be lehet adagolni nekik. Inkább vállalják az éhezést, nélkülözést, 
de magyarellenes külföldi propagandára, magyarnyomorításra mindig van elég pénz! 
Bıven! - Bizonyíték erre a román áltudományos propagandakönyvek tömege, 
amelyekkel az amerikai kormány tagjait, a kongresszust, a diplomatákat, újságokat, 
folyóiratokat, egyetemi és városi könyvtárakat számolatlanul, kérés nélkül 
elárasszák." 
"Bezzeg mi...", kesereg Magyaródy Szabolcs..."abból a nemlétezı évi egymilliárd 
dollárból, amit a magyar kormány nem tudott a külföldi propagandára költeni, 
jóformán semmire sem jutott... Követségeink egyszerően nem tudnak semmi 
értelmes könyvet, brossurát az idegen vendégek, politikusok, ujságírók kezébe 
nyomni, melybıl azok valami fogalmat tudnának rólunk és problé-máinkról alkotni... 
Az otthoni politikai vezetık között csak három személyt találtam, akik értik a külföldi 
propaganda fontosságát... Ketten segítettek is... de már bezárultak a kapuk... Nincs 
pénz, próbáljuk meg összeszedni nyugaton a könyvnyomtatásokra szükséges 
összeget, hangzott a válasz..." 
 
E sorok írója számára ez nem ujság. A Magyar Külügyminisztérium, többek 
közbejárásának ellenére sem volt hajlandó a Spírit of Hungary-ból egyetlen példányt 
sem rendelni, noha külföldi magyar képviseletek jelezték nagyobb példányszámra 
igényeiket a könyvre. "Nincs pénz!"  
 
A Magyaródy Szabolcs vezetése alatt álló Hunyadi Mátyás Munkaközösség 1991 
augusztus 15.-i jelentése különféle statisztikákat közöl. A könyvtárak polcain található 
magyarbarát és magyar-ellenes könyvek összehasonlítása erısen az utóbbiak 
fölényét mutatja, beleértve a kormányhivatali könyvtárakat is, mint példáúl az USA 
külügyminisztériumát [State Department]. Maga az összeállítás lesújtó magyar 
szempontból. Magasan vezetnek a következı könyvek: 
Masaryk, T.E.: The Making of a State; 
Fatu, Mihal et al.: Horthy-Fascist Terror in North-Western Romania; 
Jászi Oszkár: The Dissolution of the Habsburg Monarchy; 
Jászi Oszkár: Revolution and Counter-Revolution in Hungary; 
Pascu, Stefan: A History of Transylvania. 
 
 
A Jászi és Masaryk könyvek jelenléte könnyen érthetı, hiszen mindketten az amerikai 
és angol egyetemek és politikusok kedvencei voltak. Pascunak neve van Amerikában, 
és hála tanitványának professzor Michelson-nak, a Wayne University Press Detroit-
ban kiadta az általa kiagyalt és teljesen eloláhositott Erdély Történetét. Ez a könyv 
minden valamirevaló amerikai könyvtárban megtalálható, és sok politikusnak és 
egyetemi tanárnak külön is megküldték. A Fatu féle könyv is tele van otromba 
hamisításokkal, hazugságokkal, ferdítésekkel, és egy pici igazsággal. Ez a 
förmedvény eljutott mindenhova, ahol az a magyarok számára kellemetlenséget 



okozhat. Jászi Oszkárnak, minden nemzetközi tekintélye ellenére, a magyarság zöme 
máig sem tudja megbocsátani, hogy vezetı szerepet vállalt teljes Erdélynek a 
románok kezébe való átjátszásában, - egyenlı rangú tárgyalófélnek ismerve el az 
akkor még jogilag és tényleg magyar uralom alatt megalakult román forradalmi 
szervezetet. 
 
Németországból írja Gulyás István, hogy a Brockhaus húszkötetes német 
lexikonjában például Ujvidékrıl vagy Nagybecskerekrıl a címszóhoz tartozó 
szövegbıl nem tünik ki, hogy a történelmi Magyarország részei voltak. Sıt Ujvidékrıl 
Novi Sad címszó alatt a következıket olvashatjuk: "Novi Sad, dt. Neusatz... Ende des 
16. Jahrhunderts als Siedlung serbischer Flüchtlinge gegründet, ...1748 königliche 
Freistadt, wurde 1848/49 von dem Ungarn fast völlig zerstört"... és Így tovább... 
"1941- 45 war es von den Ungarn besetzt..." -Hát ez jó! Nem? Mindez többek között 
azért is van így, mert egyes helyeken szlávok szerepelnek mint tudományos 
munkatársak a kiadóknál, egyetemeken. így a Goethe Egyetemen a könyvtár 
olvasótermében az egyetemi folyóiratoknál az arány egy magyar szemben 4 6 szláv 
[cseh, délszláv, stb.] vendégmunkás alkalmazottal. 
 
Az Ausztráliai Magyar Élet 1992 március 18.-i száma idézi Diurnus [Bokor Pál] sorait a 
Népszabadságból: "A Budapesti Kongresszusi központban rendezett bajor kiállításon 
gyönyörő, Münchenben kiadott kereskedelmi díszkiadvány kapható a magyar és bajor 
miniszterelnök elıszavaival. A 224. oldalas kötet 91.-ik lapján olyan színes Európa és 
Ázsia térképet láthatunk, melyrıl hiányzik Magyarország. Ott ragyog hiánytalanul, 
berajzolva és betősítve, az NSZK és az NDK, Ausztria és Svájc, Lengyelország és 
Románia, Csehszlovákia viszont végre határos Jugoszláviával, ennek megfelelıen 
kétszer akkora mint a valóságban Európában. Magyarország pedig nincs sehol. Van 
Albánia és van Bulgária, és van Görögország. - Magyarország odaveszett. 
 
Hasonlóan kesereg a Népszabadság 1992. március 18.-i számában Vári András 
történész, kommentálva a lap március 6.-i számában Póczik Szilveszter által írtakat a 
témáról, miszerint a reakciós, bunkó balkáni magyar politika által reménytelenségbe 
taszított ország torzképe jelenik meg a német sajtóban és közvéleményben. "Tetszik, 
nem tetszik" –írja Vári- "a populárisabb német médiákban mi csak a 'futottak még' 
kategóriában szerepelünk. Ennél nagyobb veszteség az, hogy a színvonalasabb 
konzervatív lapokban sem fordulunk elı... Nem tudom megfejteni, mi áll e látványos 
közöny mögött... Mit lehet tenni?" –teszi fel a majdnem hamleti kérdést a szerzı, 
majd megadja rá a maga válaszát: "Nyugton maradva kellene tehát tőrni a 
feltehetıleg még sokáig nevetségesen torzító tükröket". 
 
Nos, akarva - nem akarva, a jelenlegi magyar kormányzat is ilyen magatartást követ 
mikor, elhanyagolva a külföldi magyar szakemberek sürgetését, vajmi keveset tesz 
egy modern magyar tájékoztató szolgálat kiépítésére nemzetközi szinten. 
 
Jellemzı a hamburgi utazási magazin MERIAN 1992 juniusában megjelent, 
Magyarországnak szentelt 138 oldalas száma. Ebben se szeri, se száma a 
magyarságra vonatkozó kedvezıtlen kitételeknek. Címoldalát az elmaradhatatlan 
csikós fénykép díszíti. Már a bevezetı oldalon [7.] kigúnyolja a magyar nyelv 
kiejthetetlen, hosszú szavait [bagoly mondja verébnek...] miközben a magyarokat 



alattomos [hinterh„ltig] jelzıvel illeti. A nagy magyar költık közül csak a nácik által 
meggyilkolt Radnóti Miklóst említi. A 13.-ik oldalán George Sorosról található hosszú 
méltatás a következı mondattal: "A mai Magyarország kultúrája Soros György és 
alapítványa nélkül alig létezne" ["Die Kultur in Ungarn würde ohne George Soros und 
seine Stiftung heute kaum noch existieren"]. majd a méltatás szerzıje, Dalos György, 
elpanaszolja, hogy mindezek ellenére Soros György neve nem szerepel a magyar Ki- 
Kicsoda? legutolsó két kiadásában. Elfelejti megjegyezni, hogy Soros György amerikai 
állampolgár. A magazin 40 - 41. oldalán a budapesti képriport szerkesztıje "román 
parasztasszonyoknak" nevezi az erdélyi népviseletben kézimunkákat áruló magyar 
asszonyokat. Az 52-tıl 61.-ig terjedı tíz oldalon Magyarország kisebbségei vannak 
fényképekkel bemutatva olyan arányban, mintha szülıhazánkban igen nagy számú 
román, sváb, horvát, bolgár, örmény, görög, zsidó, cigány, szerb lakosság élne. Ezt a 
hiedelmet erısíti a 62.-ik oldalon található színes néprajzi térkép, mely teljességgel 
félrevezetı. Különösen a cigányokat mutatja úgy, mintha egy tömbben élnének az 
ország északi és északkeleti határa mentén benyúlón a Nagyalföld szívébe, de a 
magyar - horvát határ mentén is túlnyomó számban a magyarokhoz viszonyítva. A 74 
- 83 oldalakon a jelenkori magyar mővészet illusztrálására Fekete Gábor torzképei 
láthatók Nádas Péter elbeszélését tarkítva. A következı három oldal "Mafia auf 
magyarisch" - a magyarországi maffiát mutatja be, a 114 -118 oldalak a magyar 
konyha szinte példátlan pocskondiázására szolgál. A 124. oldalon úgy említik Eger 
városát mintha az inkább szlovák mint magyar jellegő lenne. A 130. oldalon kép 
látható a Balatonról, alatta a megjegyzéssel: " A magyar tenger a szteppe kellıs 
közepén." Végül, de nem utolsó sorban, Magyarország történelmének dióhéjban való 
bemutatása a 127. oldalon két sorban azt közli, hogy "a trianoni békeszerzıdés 
folytán Magyarország 1920-ban széles földsávokat [weite Landstriche] vesztett el." 
[Zárójelben megjegyzendı, hogy a MERIAN magyar különszámának hosszabb, 
Budapestrıl szóló cikkét Esterházy Péter írta, akit a folyóirat Nádas Péter mellett a 
legrangosabb magyar írónak mutat be. Esterházy volt az, aki a Magyarok 
Világszövetsége 1992 augusztusi összejövetelét kommentálva Így írt: "Magyar 
vagyok. Mit érdekel engem a magyarság maga. Mi a magyar? Nem érdekel. Fütyülök 
rá..."] 
 
Csapó Endre, az emigráció magyar sorskérdésekkel legtöbbet foglalkozó lapjának, az 
ausztráliai Magyar Életnek a szerkesztıje, 1991 nyarán két hónapot töltött 
Magyarországon, ahol alkalma volt kapcsolatba lépni a magyar külpolitika vezetıivel. 
Visszatérte után tizennégy oldalas , komoly és tárgyilagos hangú tanulmányban 
számolt be tapasztalatairól, csalódásait is megemlítve. Ebbıl a jelentésbıl idézzük a 
következıket: 
"Történészek, politikai elemzık számtalanszor rámutattak arra, hogy Magyarország a 
kellı tájékoztatás hiányában jelölheti meg a huszadik századi tragédiáját. 
Számtalanszor bebizonyosodott, hogy a nemzetközi döntések során nem az igazság 
dönt, hanem a propaganda... Az új magyar kormány hajlamos arra a nézetre, hogy 
ma már kellı jó hírünk van és nincs sok tennivaló ezen a téren. Ha Így hiszi, akkor 
bizony nagyon téved, mert még nem tapasztalta meg, milyen könnyő elveszíteni egy 
két helyes lépés jó hangulatát a politikában. Mi még emlékszünk arra, hogy milyen 
gyorsan elfelejtette a világ 1956 dicsıséges glóriáját. A tájékoztatásban az a szabály, 
hogy mindig jelen kell lenni." 
 



Ezt a jelenlétet a magyar kormány tudomásunk szerint az efemer jellegő Daily News 
mellett a New Hungarian Quarterly-vel gyakorolja az angolszász világban. Ennek 
kiadója a Magyar Távírati Íroda és terjesztését hivatalból a külföldi magyar 
képviseletek végzik. Mindazok, akik ismerték az "átkos" Horthy korszakban alapított 
Hungarian Quarterly magas színvonalát, nemzeti szellemét, ízléses illusztrációit, 
idıszerő, könnyen olvasható tipográfiával elıállított cikkeit, jelen utódjában nehezen 
fedeznek fel hasonló tulajdonságokat. A 1991-es nyári vagy ıszi szám foglalkozhatott 
volna gróf Széchényi István életpályájával, hiszen születésének kétszázadik 
évfordulója volt. Errıl a N.H.Q. nem tett említést. Volt viszont indiai utleírás, Meszöly 
Miklós és Jászi Oszkár rokonszenves méltatása huszonegy oldalon keresztül, 
visszataszító absztrakt illusztrációk, az ellenzéki "szabad sajtó" rokonszenves 
bemutatása szembeállítva a "párt-sajtóval" [ Hitel; Magyar Fórum; Új Magyarország]. 
Eörsi István színdarabjait öt oldalon át értékelték, kiemelve, hogy Lukács György, a 
kommunista guru taníványa volt. Ugyanaz az Eörsi István János pápát 
nyomdafestéket megszégyenítı módon gyalázta és gúnyolta az ellenzéki sajtóban 
1991 augusztusi látogatása alkalmából. 
A New Hungarian Quarterly, mint rámutattunk, a MTI kiadásában, feltehetıen a 
Magyar Külügyminisztérium jóváhagyásával, a magyar adófizetık pénzébıl jelenik 
meg. Vajon tudják-e, hogy mit és kiket támogatnak? 
 
Újabban a Hungarian Observer is belesegít a magyar hírnév öregbítésébe. Ez a lap 
nyíltan a Magyar Külügyminisztérium égisze alatt jelenik meg, ami nyilvánvalóvá teszi 
a külföld elıtt azt, hogy egy hivatalos magyar propaganda kiadvány. Ilyesmi hírverési 
dilettantizmusra vall. 
 
Sziklay Andor, az amerikai magyarság kiemelkedı intellektusa, akit a MUOSZ, A 
Magyar Ujságírók Országos Szövetsége "Aranytoll"-al tüntetett ki, így ír az Amerikai 
Magyar Népszava/Szabadság 1992 január 10.-i számának tizedik oldalán "Repülı 
libamáj és más nyalánkságok" címmel: "Nagyon szépen kiállított, fizikailag és 
tartalmilag színdús, 32 oldalra terjedı magyar idegenforgalmi pamfletet néztem át 
egy kicsit túl alaposan. Ha angol szövegét nagyjából el nem olvastam volna, agyba-
fıbe dicsérném azokat, akik felelısek érte. Így azonban, mint mindjárt rámutatok, 
azt kell javasolnom, hogy illetékes helyen vonják felelısségre azokat, akik ludasok: 
az imprimatúra szerint a 'Responsible publisher'-t, [a Hungarian Tourist Board 
elnökét] és a két szerkesztıt. A füzet címe HUNGARY. Merített papíron, legfinomabb 
kivitelben tartalmaz leleményesen összeválogatott képeket és – sajnos - suta 
angolsággal fogalmazott, tartalmilag sem mindenben alkalmas szöveget." Az 1996-
ban elhunyt illusztris cikkíró azután hosszasan tollhegyre veszi a született angol 
olvasó számára nevetséges kifejezéseket, melyek teljesen lerontják a luxus kiállítású 
pamflet értékét. A sokból itt csak két mintát idézünk: "Hungarian tourism can 
envisage a considerable qualitative increment" ami olyan cifra, jegyzi meg Sziklay, 
hogy át kellene írni címbalomra. 
           "...the Hungarian caviar -gooseliver- flew across the French 
frontier"? Repülı libamáj, mint kaviár: jegyzi meg maró gúnnyal Sziklay Andor. A 
használhatatlan, nevetséges angol szöveg miatt a HUNGARY kiadója arra kényszerül 
[?], hogy kivonja a forgalomból a tízezrével szétküldött pamfletet, melynek 
utánnyomása nyilván súlyos tízezrekbe fog megint kerülni egy olyan országban, ahol 
"nincs pénz" külügyi hírverésre. 



 
A nevetségességbıl most váltsunk át a borzalomra a külföldi magyar "propaganda" 
mezején, melyre hivatalos körök szerint "nincs pénz". A Kanadában 1992 ıszén tíz 
héten át tartó, Hungary Reborn név alatt futó mővészeti hetekre nyilván volt, mert 
arra a kormány 1,2 millió dollárt utalt ki költség hozzájárulásként. A fesztivál egyik 
"fénypontja" Contemporary Hungarian Art név alatt tartott kiállítás volt. Az ismeretlen 
nevő magyar mővészek, az ismertetı szerint "Német-, Francia- és Olaszországban 
sokkal ismertebbek, mint saját hazájukban... Jól tudják, hogy a semmibıl kell 
hazájukat felépítni... De mi nem akarunk semminemő nosztalgikus képet alkotni a 
népieskedı Magyarországról," - mondják- "és egy olyan múltról, ami sohasem volt." 
A fesztivál "zárszámadását" a Kanadai-Amerikai Magyarság 1992 január 11.-i 
számában Fáy István, neves publicista végezte el. A mővészeti kiállításról néhány 
véleményt idézett ebben: "Egy világszerte ismert szobrász-grafikus szerint: 
'felelıtlen, mindent megcsúfoló nihilizmus destrukciója. Akik ezt a merényletet 
elkövették a magyar mővészet ellen, azok vagy közönséges gazemberek, vagy 
ırültek'."... "Egy Kanadában élı mővészünk rosszul lett, mikor megnézte a tárlatot és 
azt mondta telefonbeszélgetésünkkor: "A magyar kultúrpolitika örök szégyene, hogy 
ezt a gyalázatot megengedte." A továbbiakban az is kiderült, hogy a magyar mősor 
rendezésénél olyanok is közremőködtek, akik soha nem vállaltak közösséget a 
kanadai magyarsággal. Példáúl olyasvalaki, aki a York Egyetemen éveken át 
szerkesztette a kommunista Marx címő újságot. 
"Továbbá olyan üzletember nevét is láttam," -írta Fáynak egy Torontóban élı 
pedagógus,- "aki a magyarokat megveti." Megesküdne rá, hogy a bizottság tagjainak 
túlnyomó többsége sohasem költött egyetlen dollárt sem magyar betőre." 
 
E győjtemény végére érve az alábbiakban néhány idézet olvasható a külföldi 
propaganda fontosságát átérzı magyar személyiségektıl: 
 
"A magyarok, -tisztelet a kivételnek- még mindig nem tanulták meg tisztességes 
értelemben vett módon eladni az országot a világnak" - Ferenczy József, 
Németországban a kommunikációs ipar egyik vezetı személyisége, a Magyar Hírlap 
1991 május 25.-i számában. 
 
"Propagandában, -sajnos- a magyar mindig igen igen gyenge lábon állott, miközben 
a körülöttünk élı népeknek minden alkalommal sikerült elkápráztatni a külföldi 
vezetıket [és a közvéleményt] a hazugságok tömegével. Emlékezzünk csak vissza, 
hosszú éveken keresztül milyen 'sweetheart' volt Nyugaton a megalomániás, 
tömeggyilkos Ceausescu. - Tanuljunk meg végre helyes propagandát kifejteni és 
felvilágosító hadjáratot indítani." -Tıkés László nagyváradi református püspök, a 
Magyar Élet 1991 február 21.-i számában. 
 
"Kérdezem, alkottak-e Magyarországon valaha is olyan minisztériumot, mely 
ellenpropagandánkat eredményesen végezte volna? Nem! A nemzet mérhetetlen, 
végzetes kárára, nem! A mentség mindenkor pénzhiány volt... Bezzeg a románok, 
csehek megértették a modern idık propaganda követelményeit. Nekünk pedig 
Trianon jutott - és maradt..." –  
 
Dr. Kazár Lajos egyetemi tanár, az Ausztráliai Magyar Élet 1989 április 6.-i számában. 



 
 
 
 
FÜGGELÉK 
 
           Idézetek 
           Jászi Oszkár "Revolution and Counter Revolution" 
            címü könyvéböl: 
 
A mü elıször 1923-ban jelent meg Amerikában, a hírhedten magyarellenes R. W. 
Seton-Watson elıszavával. Ámbár teljesen idejét múlta, 1969-ben a Howard Fertig 
cég New Yorkban újból kiadta s ugyanabban az évben Münchenben az eredeti 
magyar szöveggel ismét kinyomtatták, sıt Párizsban is megjelentették 
Magyarországot bíráló írásait. Felmerül a kérdés, vajon kinek, vagy minek 
érdekében? Szülıhazánk érdekében semmi esetre sem. 
 
86. oldal: "Egyetértettem azokkal, akik szerint a semmiféle korlátozást sem szabad 
bevezetni a bolsevista propaganda ellen mindaddig, amíg azt politikai ellentétek 
normális eszközeként használják, bármennyire is féktelen, vagy demagógikus 
módszereket igénybe véve. -Beleegyeztem, hogy a bolsevistáknak tisztelet jár mint 
egy nagy, bár megvalósíthatatlan eszme úttörıinek." 
 
151. oldal: "A proletárdiktatúra a félig brutalizált rabszolgák nagy tömegének agyába 
ültette a felszabadítás hitét és reményét." 
 
160. oldal: "Kétségtelen az óriási különbség a Vörös Terror és a Fehér Terror között. 
Az ellenforradalom alatti Terror csökkenı irányzatát ellensúlyozta annak növekvı 
brutalitása és a másiktól teljesen elütı lélektani és erkölcsi beállítottsága. A vörösök 
terrorcselekedetei általában tudatlan és durva egyének primitív kegyetlenségébıl 
fakadtak." 
 
160. oldal: "Az alábbiakban néhány [a few] tényt mutatok abból a bőnkrónikából, 
mely az úgynevezett "keresztény és nemzeti" rendszert jellemezte" -írja Jászi, hogy 
azután teljes 13 oldalon keresztül írja le az általa megtörténteknek jelzett esetek 
tömkelegét azok minden borzalmával. 
Az utolsó Katz József esete, akit 1921 november 22.-tıl 1922 január 22.-ig kemény 
télidıben meztelenül tartottak fogva a mosoni Hadik barakkok egyik cellájában, ahol 
mindennap égı szivarral kínozták a késıbb kiszabadult Katz vallomása szerint. 
[Itéljen az olvasó, vajjon emberileg lehetséges e két hónapot meztelenül túlélni tél 
folyamán egy cellában.] 
 
157. oldal: "A mai Magyarország olyan mint valaki, akinek agyrendszerét félig 
szétrombolták, öntudatát felhıbe borították és értelmét reflex- akcióval pótolták. A 
legsekélyebb nacionalizmus, a legırjöngıbb antiszemitizmus és jingoizmus döntötte 
mocsárba a közéletet, mely az elızı 10-20 évben nyugati eszmék felé közeledett." 
 



158-159. oldal: [Ellentmondás:] " A mai Magyarországon a régi rendszer teljes 
visszaállítására törekszenek hármas lobogó alatt: 
antiszemitizmus, területi integritás és a Habsburg uralom feltámasztása... 
Lehetetlenné akarják tenni az Októberi Forradalom nagy eszméinek érvényesülését." 
 
178. oldal: "A vitézi rendhez tartozók a Horthy rendszer janicsárjai és a nagybirtokok 
védelmezıi." 
 
"A Horthy rendszer visszahozta a jobbágyságot a szénbányák katonai felügyelet alá 
helyezésével." [Azt nem említi, hogy ez a bányák angol tulajdonosainak nyomására 
történt.] 
 
185. oldal: Numerus clausus: "A 'keresztény kurzus' vad antiszemitizmusa fıleg a 
szegény, keményen dolgozó és eredendıen mővelt zsidó értelmiség ellen irányul, 
melynek nagyobb szorgalma és élesebb felfogása félelmetes konkurrenciát jelent az 
elıjogokat élvezı dzsentrik szemében." [Arról nincs szó, hogy a numerus clausus a 
vidéki egyetemekre nem vonatkozott s csak Budapesten szabályozta a zsidó hallgatók 
felvételét.] 
 
197. oldal: "Valóságos középkori rendszer terjed az országban, ahol a vidéki 
lakosságot jobbágyi státusra fokozták le, a városi munkásságot katonai 
parancsnokság alá helyezték... Jellemzı a középkor újjászületésére, hogy néhány 
körzetben kényszermunkát vezettek be a feudális földesurak javára." 
 
"Magyarország átlagpolgárainak értelmi színvonala sokkal alacsonyabb mint a 
szomszédos országokéi." 
 
188-189. oldal: "Magyarország vezetı szellemei jórészt zsidó és külföldi elemekbıl 
állnak." 
 
"A Horthy rezsim brutális gerjesztı szerek [stimulants] használatára kényszerül, hogy 
egy halálra ítélt szociális rendszer gyengülı érverését lüktetésben tarthassa: ez a két 
nagy stimuláns az antiszemitizmus és a revanche gondolata. - Ez nemcsak 
Magyarország, hanem Középeurópa jövıjét is aláássa." 
  
232. oldal: "Ilyen cinikus rendszer odavezet, hogy napról napra növekszik azok 
száma, akik visszavágynak az orosz módszerekhez. A Vörös Diktatúra súlyos 
tévedései, csalódásai és szenvedései elfelejtıdnek; széles körökben terjed az az 
érzés, hogy a Fehér Terrorhoz képest a Vörös Terror a tömegek számára 
szabadságot és méltóságot teremtett." 
 
Megjegyzések: 
 
Mig Jászi könyve borzalmak tömkelegét sorolja fel megjegyezve, hogy azok csak 
töredékét képezik a Fehér Terror, a 'keresztény, nemzeti kurzus' alatt elkövetett 
gyilkosságoknak, rablásoknak és kínzásoknak, egyetlen esetet sem ír le a Vörös 
Terror bőntetteirıl. 



Könyve utolsó oldalán elítéli az Entente kapitalista politikáját, mely szerinte azt a hitet 
kelti, hogy a Nyugat a Horthy rendszer fı védelmezıje s emiatt megváltás csak 
Keletrıl jöhet." 
 
233. oldal: "Csak a Szocializmus vezetheti ki Magyarországot a keresztény, nemzeti 
pokolból" -írja. ["Christian - National inferno"]. 
 
A "megváltás" a 2. világháború után valóban bekövetkezett s a magyar nép máig is 
szenvedi annak következményeit. 
 


